Αρώνια - Πώς Τρώγεται (Νωπή ή Επεξεργασμένη)

Πώς μπορεί κανείς να καταναλώσει τον καρπό της αρώνιας;

Αν είχαμε έναν θάμνο αρώνιας στην αυλή μας, θα κόβαμε άραγε τους καρπούς του και θα τους καταναλώναμε νωπούς;

Θυμάμαι τη μουριά στην αυλή του παππού και της γιαγιάς. Θυμάμαι πως κάναμε διάλειμμα στο παιχνίδι, κάτω από τον καλοκαιρινό ήλιο, για να κόψουμε μούρα, να τα φάμε και να μας γλυκάνουν.

Αν ο παππούς και η γιαγιά, όμως, αντί για μια παραδοσιακή μουριά είχαν θάμνο αρώνιας στην αυλή τους, πιο πιθανό θα ήταν να επιλέγαμε τον πιο θαρραλέο της παρέας, να φάει τον καρπό κατευθείαν από το κλαδί.

Ο Καρπός της Αρώνιας

Γιατί;

Γιατί ο καρπός της αρώνιας, παρ’ όλο που ανήκει στην ευρύτερη οικογένεια των μούρων, στη νωπή του μορφή αν και γλυκίζει είναι και στυφός – και, ως γνωστόν, τα παιδιά κυνηγάνε τα γλυκά και όχι τα superfoods (που τότε δεν ξέραμε καν την έννοια).

Ευτυχώς, όμως, καθώς μεγαλώνουμε, και ανακαλύπτουμε την αξία των superfoods για την υγεία μας, και τα γλυκό… στυφά προϊόντα δεν μας ξενίζουν τόσο.

Και, επιπλέον, υπάρχουν και άλλοι, πιο γευστικοί, τρόποι για να λάβει ο οργανισμός μας τα υγιεινά οφέλη του πολύτιμου καρπού της αρώνιας.

Από τους ιθαγενείς της Βόρειας Αμερικής στο σήμερα

Οι ιθαγενείς της Βόρειας Αμερικής, όπου το φυτό είναι ενδημικό, το εκμεταλλεύονταν με κάθε δυνατό τρόπο στη διατροφή τους.

Έβραζαν τα φύλλα του φυτού για να φτιάξουν ροφήματα τα οποία χρησιμοποιήσουν για να αντιμετωπίσουν από κολικούς έως πυρετούς.

Χρησιμοποιούσαν τον χυμό των καρπών σε κοψίματα και εκδορές.

Αποξήραιναν τον καρπό και τον κατανάλωναν τους χειμερινούς μήνες για να ενισχύσουν τη διατροφή τους ή τον αξιοποιούσαν για να συντηρήσουν το κρέας του κυνηγιού.

Οι ιθαγενείς μπορεί να μην είχαν επιστημονικά δεδομένα που να τους εξηγούν γιατί η αρώνια τους έκανε καλό, εμπειρικά όμως είχαν αντιληφθεί πως αυτός ο καρπός δεν ήταν απλώς μια τροφή, αλλά ένα super προϊόν της μητέρας φύσης!

Η σοφία των ιθαγενών κάποια στιγμή πέρασε στη λήθη και για πολλούς αιώνες ο θάμνος της αρώνιας επιβίωνε στην Αμερική ως καλλωπιστικό φυτό ή ως τροφή των ζώων.

Στο μεταξύ, όμως, το φυτό είχε «μετακομίσει» στην Ευρώπη, όπου ιδίως σε ανατολικές χώρες η καλλιέργειά του ευδοκιμούσε.

Στην Πολωνία, που είναι από τους μεγαλύτερους παραγωγούς αρώνιας σήμερα, και στις βαλκανικές χώρες -φυσικά και στην Ελλάδα- άρχισε να μετατρέπεται σε χυμούς, μαρμελάδες, να αποξηραίνεται και να γίνεται συμπλήρωμα διατροφής και σιγά-σιγά επανήλθε στο προσκήνιο και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.

Παράλληλα, άρχισαν και οι επιστημονικές μελέτες για να διαπιστωθεί πόσο πολύτιμος είναι εν τέλει αυτός ο πολύτιμος καρπός. Κι αυτές αποφάνθησαν πως δικαίως συγκαταλέγεται στα superfoods, λόγω της πολύ υψηλής αντιοξειδωτικής του δράσης και τον πλούτο του σε φυσικές φλαβονόλες (μπορείτε να διαβάσετε το πλήρες διατροφικό προφίλ της αρώνιας εδώ).

Πώς μπορούμε, λοιπόν, να φάμε αρώνια;

Από τα τέλη Αυγούστου έως τα τέλη Οκτωβρίου ο καρπός είναι ώριμος και κατάλληλος για συγκομιδή και κατανάλωση.

Δύσκολα, όμως, τον βρίσκουμε νωπό στην αγορά, ακριβώς λόγω της στυφής  του γεύσης που για πολλούς μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα ευχάριστη.

Αν αυτή η στυφάδα δεν σας πτοεί, καταναλώστε νωπούς τους καρπούς αφού πρώτα τους πλύνετε καλά με χλιαρό νερό, αλλά φροντίστε να μην υπερβείτε τα 30 γρ. ημερησίως, προκειμένου να λειτουργήσουν ευεργετικά.

Νωπός Καρπός Αρώνια

Είναι σημαντικό να ξέρουμε πως η υπερκατανάλωση ακόμα και της πιο υγιεινής τροφής μπορεί να έχει βλαπτικές συνέπειες στον οργανισμό μας. Οι επιστήμονες επισημαίνουν πως οι αντιοξειδωτικές τροφές μάς κάνουν καλό, αρκεί να μην το παρακάνουμε στην κατανάλωσή τους.

Επίσης, όπως κάποιος μπορεί να είναι αλλεργικός στα καρύδια, π.χ., έτσι μπορεί κάποιος άλλος να είναι αλλεργικός στην αρώνια. Αν, λοιπόν, δείτε ότι ο οργανισμός σας αντιδρά στην κατανάλωσή της, σταματήστε την και επικοινωνήστε με τον γιατρό σας.

Αν δεν ανήκετε στην παραπάνω κατηγορία, τους νωπούς καρπούς μπορείτε ακόμα να τους χρησιμοποιήσετε στη ζαχαροπλαστική, σε μείγματα για κέικ ή σε παγωτά, να τους προσθέσετε στο γιαούρτι σας ή να τους καταναλώσετε αφού τους σιγοβράσετε για 10-15 λεπτά σε λίγο νερό, προκειμένου να μαλακώσει η φλούδα τους και να απαλύνει η γεύση τους

Σε τι μορφή βρίσκω συνήθως την αρώνια στην αγορά;

Ο επεξεργασμένος ή μεταποιημένος καρπός κυκλοφορεί πλέον ευρέως, είτε για αγορά από φυσικά καταστήματα είτε online, προσφέροντας όλες τις ευεργετικές ιδιότητες της αρώνιας σε πολύ πιο γευστικές μορφές.

Μπορείτε να βρείτε, ως εκ τούτου, αρώνια σε χυμό (μόνη ή σε συνδυασμό με άλλα φρούτα), σε σκόνη για τον εμπλουτισμό των smoothies σας, καθώς και διάφορα εμπορικά προϊόντα, εμπλουτισμένα ήδη με αρώνια (από γιαούρτι έως ζυμαρικά), έτοιμα προς κατανάλωση.

Στην αποξηραμένη της μορφή, μπορεί να προστεθεί σε σαλάτες, σε γλυκά αντί άλλων αποξηραμένων μούρων, αλλά και στο μείγμα δημητριακών του πρωινού σας (σε αυτή την περίπτωση μία κουταλιά της σούπας αρκεί).

Κάτι, όμως, στο οποίο μετατρέπεται εξαιρετικά η αρώνια είναι σε μαρμελάδα. Πέρα από το ό,τι μπορείτε να φτιάξετε τη δική σας (συνταγή εδώ), οι συσκευασμένες βιολογικές μαρμελάδες αλείφονται στο ψωμί και στο τσιζκέικ, συνοδεύουν κουλούρια και τηγανίτες, μπαίνουν σε διάφορα γλυκά και δίνουν ιδιαίτερη γεύση, προσφέροντας ταυτόχρονα στον οργανισμό μας όλα τα αντιοξειδωτικά και τις βιταμίνες του καρπού.

Μάλιστα, τόσο η Βιολογική Μαρμελάδα Αρώνια όσο και η Βιολογική Μαρμελάδα Αρώνια με Δαμάσκηνο παρασκευάζονται χωρίς ζάχαρη, δεν περιέχουν γλουτένη, συντηρητικά και γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς, και είναι έτσι κατάλληλες για ισορροπημένη διατροφή ακόμα για αυστηρά χορτοφάγους (vegans).

Εξίσου εύγεστη επιλογή είναι η αρώνια σε chutney (σάλτσα), που μπορεί να συνοδεύσει ιδανικά διάφορα τυριά και πιάτα κρεατικών, ενώ ως dressing ταιριάζει υπέροχα σε σαλάτες και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μαρινάδες.

7 τρόποι κατανάλωσης της αρώνιας (επιγραμματικά)

  1. Νωπή: Τρώγεται από τέλη Αυγούστου έως τέλη Οκτωβρίου, έπειτα από καλό πλύσιμο ή ακόμα και ελαφρύ βρασμό σε νερό. Συνοδεύει το γιαούρτι, μπαίνει σε σπιτικά κέικ και παγωτά
  2. Σκόνη: Εμπλουτίζει τα smoothies μας
  3. Χυμός: Καταναλώνεται μόνος ή σε συνδυασμό με χυμό άλλων φρούτων
  4. Αποξηραμένη: Προσθέτουμε μία κουταλιά στο μείγμα των δημητριακών μας, στη σαλάτα μας ή τη χρησιμοποιούμε σε μείγματα γλυκών
  5. Μαρμελάδα: Απλώνεται σε ψωμί, σε κουλούρι, σε τσιζκέικ, μπαίνει σε μείγμα για κέικ, συνοδεύει τηγανίτες
  6. Chutney (σάλτσα): Συνοδεύει πλατό τυριών και ψητά κρεατικά
  7. Dressing: Περιχύνεται σε σαλάτες και χρησιμοποιείται σε μαρινάδες

 

One Response

Leave a reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Your name

Message